AL-HAUDH
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِاللَّهِ
حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ السَّرِيِّ حَدَّثَنَا نَافِعُ بْنُ عُمَرَ عَنِ ابْنِ
أَبِي مُلَيْكَةَ قَالَ قَالَتْ أَسْمَاءُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ أَنَا عَلَى حَوْضِي أَنْتَظِرُ مَنْ يَرِدُ عَلَيَّ فَيُؤْخَذُ
بِنَاسٍ مِنْ دُونِي فَأَقُولُ أُمَّتِي فَيُقَالُ لا تَدْرِي مَشَوْا عَلَى
الْقَهْقَرَى قَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ أَنْ
نَرْجِعَ عَلَى أَعْقَابِنَا أَوْ نُفْتَنَ
Maksudnya:
“Ali bin Abdullah telah menceritakan kepada
kami, Bishr Bin al-Sari telah menceritakan kepada kami, Nafi’ Bin Umar telah
menceritakan kepada kami, dari Ibn Abi Mulaikah, dia berkata, Asma’ berkata,
daripada Nabi Muhammad SAW, baginda bersabda, “Aku berada di Haudh yakni telagaku
menunggu orang-orang yang datang kepadaku, lalu diambil beberapa orang selain
umatku, maka aku berkata, “Umatku.” Maka ada yang mengatakan, “Engkau tidak
tahu mereka telah berjalan mundur ke belakang”.
KETERANGAN HADITH:
Secara etimologi, al-Haudh adalah tempat terkumpulnya air dalam jumlah yang
banyak, yakni telaga. Adapun makna al-Haudh secara syar’i adalah sebuah telaga
di Mahsyar, yang airnya bersumber dari sungai al-Kautsar yang dikurniakan
kepada Nabi.
As-Syaikh Hafiz bin Ahmad al-Hakami berkata, “Sungguh, terdapat dalil tentang
penyebutan al-Haudh, iaitu tafsiran al-Kautsar dengan makna al-Haudh,
keberadaan dan sifat-sifatnya, dari sanad-sanad para sahabat dari Nabi, iaitu
hadith-hadith yang masyhur dengan sanad-sanad yang banyak bahkan sampai taraf mutawatir.
Ibn Hajar al-Asqalani juga mengatakan riwayat hadith ini dijumpai dalam kitab
sahih al-Bukhari melainkan pada bab ini.
Keadaan orang-orang yang akan datang dan minum dari telaga Nabi SAW adalah
orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya iaitu orang yang mengikuti
syariat baginda. Adapun orang yang enggan dan sombong untuk mengikuti syariat
yang dibawa oleh baginda, nescaya akan diusir dari telaga Nabi SAW.
PENGAJARAN HADITH:
1. Kita mesti berpegang teguh kepada kitab al-Quran dan sunnah Nabi SAW serta
istiqamah dengannya, menjauhi semua amalan bidaah dan dosa-dosa besar agar
mendapat syafaat Nabi SAW kelak.
2. Sesungguhnya wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya
tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima
perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting
digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment