Pages

السلام عليكم

Thursday, March 17, 2011

Mutiara Hadith tentang DEMAM



Hari ini baru ku tahu ada hadith yang menyatakan cara mengubati demam. Walaupun telah mengetahui cara perubatan ini tapi tidak mengetahui ia terkandung dalam hadith. Ia masih diamalkan oleh sesetengah orang pada zaman ini walhal terdapat pelbagai perubatan canggih pada zaman serba teknologi.


  حَدَّثَنَا مَالِكُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْحُمَّى مِنْ فَيْحِ جَهَنَّمَ فَأَبْرِدُوهَا بِالْمَاءِ


yang bermaksud:
Malik bin Isma’il menceritakan kepada kami, (ia berkata) Zuhair menceritakan kepada kami, (ia berkata) Hisyam menceritakan kepada kami (yang diterima) daripada Urwah (yang berasal) dari ‘Aisyah r.a. (yang diterima) dari Nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Demam panas adalah dari serpihan api neraka Jahannam, maka dinginkanlah dengan air.”                                                                      
(sahih al-Bukhari, no. 3023) 


Secara perubatan,  demam atau panas dalam disebabkan oleh adanya bakteria, atau virus  pada bahagian tubuh. Ia berkaitan dengan  keadaan tubuh seseorang sehingga ada perbezaan suhu di luar dan di dalam tubuh manusia. Perubahan cuaca juga sangat mempengaruhi kesihatan, seperti perubahan musim kemarau ke musim hujan atau dari musim hujan ke musim kemarau. 

Dalam dunia  perubatan, salah satu cara untuk mengurangi rasa panas badan adalah dengan meletakkan air @ ais di bahagian dahi @ kepala. Sehingga suhu tubuh yang belebihan boleh berkurang dan kembali pada keadaan yang normal.

Nabi s.a.w. menyampaikan hadis tersebut bertujuan untuk memberi peringatan kepada orang yang sedang demam agar mengambil pelajaran dari sakit yang dialaminya. Orang yang demam akan merasakan panas seluruh tubuhnya sehingga dengan demam tadi manusia ingat bahawa kelak akan ada yang lebih panas yang melebihi panas yang di rasakan pada waktu demamnya. Ia memberi peringatan kepada manusia agar selalu ingat kepada Allah s.w.t.

Hadith ini juga bertujuan untuk memberi info tentang sumber panas, bukan penyebab panas. 
Dr. Nizar Ali, Hadis Versus Sains, Memahami Hadis-Hadis Musykil, hlm. 21 

Selain itu, hadith ini memberitahu tentang perubatan pada zaman Rasulullah s.a.w. dalam menghilangkan demam.  Rasulullah s.a.w. menganjurkan untuk menggunakan air. Hal ini menunjukkan cara perubatan begini masih relevan dengan zaman masa kini. Walaupun pada masa sekarang orang ramai mengambil ubat untuk mengubatinya. Tetapi jika di lihat dari aspek impaknya terhadap kesihatan tubuh, maka perubatan seperti yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. ini tidak mengandungi kesan sampingan yang mengakibatkan timbulnya penyakit baru, yang datangnya dari ubat yang mengandungi bahan kimia.

Hadith lain berkaitan dengan deman atau penyakit, antaranya ialah;

Sakit demam itu menjauhkan setiap orang mukmin dari api neraka”. 
(HR. Al-Bazzar, dishohihkan Syeikh Albani dalam kitab Silsilah al Hadiits ash Shohihah no. 1821).

Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, kerana sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi”. 
(HR. Muslim no. 2575).

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya”. 
(HR. Bukhari no. 5641).

Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengan dosa-dosanya”. 
(HR. Muslim no. 2573).

Tidaklah seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, melainkan ditetapkan baginya dengan sebab itu satu derajat dan dihapuskan pula satu kesalahan darinya”. 
(HR. Muslim no. 2572).


Walaupun demikan, seorang mukmin mestilah berikhtiar untuk mengubatinya. Ini adalah kerana Rasulullah s.a.w. bersabda: 
Allah tidak menurunkan penyakit melainkan pasti menurunkan ubatnya”.
 (HR. Bukhari no. 5678).



Tapi haruslah di teliti cara perubatan @ ikhtiar yng digunakan dan janganlah sesekali menggunakan sesuatu yang haram atau bertentangan dengan apa yang telah ditetapkan dalam Islam.
 


Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesungguhnya Allah menciptakan penyakit dan ubatnya, maka berubatlah dan janganlah berubat dengan yang haram”. 
(HR. Ad Daulabi dalam al-Kuna, dihasankan oleh Syeikh Albani dalam kitab Silsilah al Hadith ash- Shohihah no. 1633).

Sesungguhnya Allah tidak menjadikan kesembuhan kalian pada apa-apa yang haram”.
(HR. Abu Ya’la dan Ibnu Hibban no. 1397. Dihasankan oleh Syeikh Albani dalam kitab Mawaaridizh Zham-aan no. 1172).

Disebalik derita atau sakit pasti terdapat hikmah disebaliknya. Antaranya ia dapat menyedarkan manusia yang sedang lalai dengan nikmat sihat yang diperolehinya yang mungkin jarang sekali disyukuri nikmat yang diperolehinya itu. Ini  kerana jika Allah menguji seseorang hambaNya barulah ia merasa dirinya kerdil, lemah, serba kekurangan, hina dan teringat akan dosa-dosa yang telah dilakukannya sehinggalah ia kembali kepada Allah S.W.T. dan memohon ampunan dariNya. 

Sesungguhnya, sakit atau musibah merupakan pintu kesedaran seorang hamba bahawa ia memerlukan  Allah S.W.T. Tidak sedetik pun ia tidak memerlukanNya dan perlu selalu bergantung kepadaNya. Marilah sama-sama istighfar di atas apa yang telah dilakukan sepanjang nyawa dikandung badan. Moga-moga setiap amalan yang kita dilakukan diterima olah Allah S.W.T. 

Sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala yang mengasihani..

wallahua'lam... 


No comments: