Pages

السلام عليكم

Thursday, April 22, 2010

Nikmatnya Sakit



sakit.. sangat sinonim bagi diri yg pernah, sering merasainya, melaluinya..
janganlah bersedih, ada baiknya apabila seseorang itu diuji dgn sakit.



Alhamdulillah.. nikmatnya sakit.. hanya yg menyedarinya shj dpt merasai kenikmatan itu.
knp sakit..? pernah ke terfikir knp sakit..?
adakah tubuh yg dikurniakan Allah ini dimanfaatkan dgn sebaik mungkin di jalan Allah..?

“Dan apa jua bencana, kesakitan yang menimpa kamu, maka ia adalah daripada tangan-tangan kamu sendiri (dari perbuatan salah dan dosa) dan (dalam pada masa yang sama dikenakan bencana dan sakit itu) Allah mengampunkan sebahagian besar dosa-dosa kamu” Surah Asy-Syura: 30

sakit itu datangya dari Allah..
janganlah mengeluh, marah dgn sakit..sakit itu dari Allah dan hanya dengan izin Allah sahaja sakit itu akan lenyap..kalu kita marah sbb kita sakit.., maknanya kita marah kat Allah lah kan, sbb Allah yg beri sakit itu.
jadi bersyukurlah, sesuatu yg Allah jadikan itu pasti ada hikmah disebaliknya..

Rasulullah bersabda "Seorang mu'min yang sakit, ia tidak mendapatkan pahala dari sakitnya, namun diampuni dosa-dosanya" (H.R. Thabrani).

Dalam hadis lain dikatakan :"Ketika seorang hamba diberi sakit pada badannya, maka Allah berkata kepada malaikat "tulislah kebaikan-kebaikan yang biasa dilakukannya ketika sihat, kalau ia sembuh mandikanlah ia dan bersihkan. Kalau ia meninggal maka Allah mengampuninya" (H.R. Ahmad).

“Tidak ada yang yang menimpa seorang muslim kepenatan, sakit yang berkesinambungan (kronis), kebimbangan, kesedihan, penderitaan, kesusahan, sampai pun duri yang ia tertusuk karenanya, kecuali dengan itu Allah menghapus dosanya. (Hadist diriwayatkan oleh Al-Bukhari)

“Tidaklah seorang muslim tertimpa derita dari penyakit atau perkara lain kecuali Allah hapuskan dengannya (dari sakit tersebut) kejelekan-kejelekannya (dosa-dosanya) sebagaimana pohon menggugurkan daunnya.” (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

“Jika kamu menjenguk orang sakit, mintalah kepadanya agar berdoa kepada Allah untukmu, karena doa orang yang sakit seperti doa para malaikat.” (HR. Asy-Suyuti)

 

Beruntung kan org yg Allah uji diri mereka dgn kesakitan.
Dari sini dapatlah diambil pelajaran, tidaklah wajar manusia berprasangka buruk kepada Allah, janganlah berputus asa dari rahmat Allah serta bersabarlah dalam menerima takdir Allah. kita sebagai manusia perlu meyakini bahwa apabila Allah mentakdirkan sakit maka kita akan sakit, begitu pula apabila Allah mentakdirkan kesembuhan, tiada daya upaya kecuali dengan izin-Nya kita sembuh.
dan ingatlah, Allah sentiasa bersama dgn org2 yg sabar..



fitrah manusia itu pelupa. jadi perlulah diperingatkan. sakit itu peringatan dari Allah. mungkin hambaNya telah jauh dariNya. antara cara Allah nk dekatkan kembali hambaNya denganNya adalah dgn diberi kesakitan. bila sakit, lazimnya manusia akan lebih mendekatkan diri dgn Pencipta mereka.
tp, wajarkah, bila kita disembuhkan dari sakit dgn izin Allah, kita melupai siapa yg telah memberi kesembuhan. sama2lah koreksi diri..

peringatan kpd diri sendiri dan yg lain..
kalau sakit, sabar..
Allah sayang hambaNya yg sabar,
sedarlah, Allah sayang kita
sbb tu lah Allah uji..
Allah nak tengok sejauh mana hambaNya memelukanNya, mengharapkanNya, bergantung kpdNya..
jgn lupa kalu sakit, lafazkanlah kalimah Alhamdulillah, bersyukurlah kerana masih dalam perhatian Allah.
mungkin juga bila sakit, hati kita rindu kpd asalnya.
dr mana asalnya? tentulah dari penciptanya iaitu Allah.
jadi, bawalah hati kpd asalnya..

sabar ye..


No comments: