Pages

السلام عليكم

Monday, May 2, 2011

MaSiH TeRkEsAn..

Jangan pernah hidup di bawah payung gelap masa silam. Kamu boleh dan mesti berubah. Menyelak kembali lembaran masa lalu yang hitam akan melunturkan semangatmu untuk bangkit.

Umurku mungkin hanya tinggal hari ini. Maka, hidupku hanyalah hari ini. Pasti ia sesuatu yang merisaukan andainya waktu itu luput sebelum sempat untukku bersedia menghadapinya. Pasti sekali akan ku lakukan amal yang terbaik. Mati adalah ingatan dan pengajaran yang terbaik kepada setiap insan. Justeru itu, lakukanlah amal yang terbaik yang mampu dilakukan seolah-olah tiada lagi hari esok untuk jasad ini. Tiada lagi teman-teman yang akan menemani, tinggallah satu jasad yang bersemadi kaku yang hanya ditemani amal dunia. Maka berlaku lah soal jawab. Andai baik amal di dunia, damailah disana, tapi andai ia sebaliknya, bersedialah untuk menerima akibatnya. 

Seorang anak kecil bertanyakan ku, apakah soalan-soalan yang bakal bertamu tatkala di dalam sana. Persoalan itu dijawab dengan batas ilmu yang ada. Setelah mengetahuinya serba sedikit, anak kecil itu mengatakan dia akan menghafal jawapan-jawapan itu. Senyum pahit terukir di bibir saat mengimbau dosa-dosa yang pernah dilakukan. Kerana amal sepanjang hayat di kandung badan lah yang akan menjadi jawapannya. Tiada lagi suara yang kedengaran lahir dari mulut yang berkata-kata di kala hidup di dunia. Andai ia semudah itu dik..... 

Goreskanlah di hatimu, "HARI INI ADALAH HARIMU"  bersedialah menghadapinya..

Sudahkah diri bersedia untuk malam pertama di alam kubur..??


di sinilah kita nanti

Ingatan khusus untuk diri yang menyayangi diri sendiri...

No comments: